Photobucket

Wednesday, December 16, 2009

Berjihad menerusi tulisan

Assalammualaikum w.b.t,

Hari ini mari kita telusuri satu topik yang ringan tetapi selalu terlepas pandang. Samada kita sedar atau tidak, di negara kita khususnya kurang penulis. Maksud saya penulis yang menulisan tentang cerita-cerita Islam. Ataupun sesuatu tulisan yang bertemakan ajaran Islam. Sedih bukan? kerana ini penting. Bagi saya, penulisan merupakan satu cara yang paling berkesan untuk menyampaikan idea,pemikiran, kritikan, maklumat dan pendapat. Ye lah kan, kadang-kadang manusia ini terlalu sensitif jika ditegur secara bersemuka. Dan kita juga sudah terbiasa dengan didikan 'menjaga air muka'.

Allah S.W.T pernah berfirman di dalam surah Ash-Shaff: ayat 10 - 11;

"Hai orang-orang yang beriman sukakah kamu aku tunjukkan satu perniagaan yang dapat menyelamatkan kamu daripada azab yang pedih? (iaitu) kamu beriman kepada Allah dan Rasul Nya dan berjihad pada jalan Allah dengan harta dan jiwamu itulah yang lebih baik bagi kamu jika kamu mengetahuinya".

Jelas sekali bukan, berjihadlah. Jika kamu tidak punya harta untuk dijihadkan, berjihadlah melalui lidahmu. Jika kamu tidak ada daya berjihad melalui lidahmu. Maka gunakanlah jari jemari mu untuk berjihad. Gabungan jari jemari dan akal yang Allah kurniakan itu akan terhasil satu tulisan yang mampu mendetikkan sesuatu di sudut hati insan yang membacanya.

Mengikut ulama tersohor iaitu Abu Abdullah Al-Qurtubi menghuraikan dan mentafsirkan jihad bukan sekadar memerangi orang yang kafir, dalam peperangan bersenjata malah meliputi usaha-usaha menolong agama Allah dan menentang orang yang zalim. Jihad meliputi semua yang meliputi usaha menyeluruh kepada menyeru kebaikan serta menegah kemungkaran dalam mengejar keredhaan Allah S.W.T.

No comments:

Post a Comment

I love this blog