Photobucket

Saturday, August 8, 2009

Valentine oh Valentine

Pendahuluan
Perayaan Hari Kekasih atau Valentine’s Day
mula membudayai di kalangan masyarakat kita
khususnya generasi muda, sekitar akhir tahun
1980-an kesan dari budaya asing yang masuk
melalui berbagai saluran media sama ada cetak
mahupun elektronik. Perayaan ini dikenali sebagai
perayaan hari berkasih sayang, yang menurut
mereka adalah saat yang paling tepat untuk
mengungkapkan perasaan cinta dan kasih sayang
kepada orang yang dicintai atau dikasihi.
Antara contoh-contoh sambutan yang diadakan
adalah melalui program TV yang ditayangkan
atas nama “Valentine’s Special”. Di samping itu,
jika kita tinjau persiapan yang dilakukan oleh
golongan yang meraikannya, didapati mereka
sibuk memilih kad-kad ucapan Hari Kekasih,
menempah cenderahati, jambangan bunga dan
tempahan untuk makan malam bagi merayakan
hari tersebut bersama pasangan masing-masing.
Pihak hotel pula menawarkan pakej-pakej
istimewa seumpama ‘Makan Malam Hari Kekasih
atau Hidangan Makan Malam Romantik’ dan
sebagainya yang mempunyai tujuan untuk
menyambut Hari Kekasih.
Namun, apa yang membimbangkan sejak
kebelakangan ini ialah pesta perayaan Hari
Kekasih dirayakan dengan pelbagai sambutan
yang tidak bermoral seperti yang dilaporkan oleh
media massa, mereka banyak menghabiskan
malam perayaan tersebut dengan berpasangpasangan
serta bergaul bebas dan sebahagiannya
diakhiri dengan pesta seks.
Sejarah Permulaan Valentine’s Day
Kebanyakan masyarakat khususnya
generasi muda pada hari ini, hanya
mengikut apa sahaja yang datang dari
barat tanpa mahu mempersoalkan sama
ada Valentine’s Day wajar disambut ataupun
tidak. Sebenarnya, Valentine’s Day mempunyai
hubungan yang rapat dengan sejarah, tradisi dan
ajaran Kristian. Terdapat tiga pendapat mengenai
asal-usul Valentine’s Day :
i. Valentine’s Day bermula semasa
pemerintahan empayar Rom iaitu dengan
menetapkan 14 Februari sebagai hari cuti
bagi orang Juno ratu kepada dewa-dewa
dan dewi-dewi Rom. Hari berikutnya iaitu
15 Februari bermulanya Pesta Lupercalia
iaitu perayaan tradisi bagi masyarakat
Rom di mana pada malam pesta tersebut,
nama-nama gadis Rom ditulis di atas kertas
dan dimasukkan ke dalam bekas. Setiap
pemuda akan mencabut nama di dalam bekas
itu dan nama yang terpilih akan menjadi
pasangannya di sepanjang pesta berlangsung.
ii. Pendapat kedua menyatakan pada 14
Februari 270 Masihi, St. Valentine dibunuh
kerana pertelingkahannya dengan Raja
Romawi yang diperintah oleh Raja Claudius
II (268-270M). Pada waktu itu Raja Claudius
telah membatalkan semua perkahwinan dan
pertunangan kerana Rom banyak terlibat di
dalam peperangan. Menyedari hakikat itu, St.
Valentine dan St. Marius telah mengahwinkan
orang-orang Kristian dengan pasangan
mereka secara rahsia. Akibat perbuatan
tersebut, St. Valentine telah ditangkap dan
diheret, yang akhirnya dihukum belantan
sehingga mati serta dipenggal kepalanya
pada 14 Februari dalam tahun 270 Masihi.
Bagi memperingatinya sebagai simbol
ketabahan, keberanian dan kepasrahan
dalam menghadapi cubaan hidup, maka 14
Februari dijadikan sebagai hari memperingati
kematian St. Valentine sebagai upacara
keagamaan.
iii. Pendapat ketiga mengatakan Valentine’s
Day diambil daripada nama seorang paderi
yang paling berpengaruh pada zaman
pemerintahan Ratu Isabella dari Sepanyol
iaitu St. Valentine yang status kedudukannya
adalah di tempat kedua tertinggi selepas
Pope. Apabila St. Valentine menyatakan
hasrat untuk berkahwin dengan pasangannya
dari pengamal protestan sewaktu kerajaan
Sepanyol berjaya menumpaskan kerajaan
Islam, timbul kegemparan rakyat Cordova
kerana St. Valentine merupakan seorang
Paderi Katolik yang tidak boleh berkahwin
dengan pengamal Protestan, lebih-lebih
lagi paderi sememangnya tidak boleh
berkahwin. Tindakan St. Valentine yang
mengambil keputusan berkahwin dengan
pasangannya itu telah menimbulkan rasa
murka Ratu Isabella, lalu memenjarakannya
buat sementara waktu. Ratu menetapkan
14 Februari sebagai Hari Kekasih untuk St.
Valentine sendiri.
Hujjah dan Dalil
Islam sangat prihatin dan menghendaki supaya umatnya mempunyai identiti yang tersendiri dan
berbeza dengan identiti umat yang lain. Kerana itu penghayatan akidah Islam, pelaksanaan ibadah,
muamalah dan akhlak serta tradisi-tradisi yang ada pada umat Islam tidak boleh sama dan serupa
dengan umat lain. Dalam erti kata lain umat Islam tidak boleh mencampur adukkan akidah dan
peribadatan agamanya dengan akidah dan peribadatan agama lain. Ini berdasarkan firman Allah S.W.T. ;
Bermaksud:
“Katakanlah (wahai Muhammad): Hai orang kafir. Aku tidak akan menyembah apa yang kamu sembah
dan kamu tidak mahu menyembah (Allah) apa yang aku sembah. Dan aku tidak akan beribadat secara
kamu beribadat dan kamu pula tidak mahu beribadat secara aku beribadat. Bagi kamu agama kamu, dan
bagi aku agamaku.”
(al-Kafirun ayat 1-6)
Demikian juga penampilan peribadi umat Islam tidak boleh sama dengan umat lain dalam hal-hal
bersifat individu, misalnya dalam hal berpakaian, minuman, hiasan rumah, gaya hidup, penampilan
Keputusan Jawatankuasa Fatwa Negeri Selangor
Mesyuarat Jawatankuasa Fatwa Negeri Selangor Kali 1/2006 pada 21 Februari 2006 telah memutuskan bahawa :
“Amalan merayakan Valentine’s Day tidak pernah dianjurkan oleh Islam. Roh perayaan tersebut mempunyai unsur-unsur Kristian dan amalannya yang bercampur
dengan perbuatan maksiat adalah bercanggah dan dilarang oleh Islam”.
Mutiara Kata Oleh : Cik Maznah Bt. Hanipa (Bahagian Sistem Maklumat)
“...jika hati sejernih AIR, jangan biar ia KERUH... jika hati SEPUTIH AWAN, jangan biar ia MENDUNG... jika HATI seindah BULAN, hiasilah ia
dengan IMAN dan TAQWA....”
Waktu kamu lahir, kamu menangis dan orang di sekelilingmu tersenyum. Jalanilah hidupmu sehingga pada waktu kamu meninggal, kamu
tersenyum dan orang di sekelilingmu menangis...
Hidup tanpa cabaran dan dugaan ibarat hidup tanpa warna. Hidup dalam satu warna yang sama selamanya kita tak akan merasai
keindahan dan kemanisan hidup serta tahap kematangan kita tanpa cabaran. Hidup dan cabaran dan dugaan ibarat isi dan kuku.
Tawaduk bukanlah bererti lemah, tegas tidak bererti kasar,beralah bukan bererti kalah, kalah bukan bererti salah.
Alaskan bantalmu dengan kejujuran, rebahkan tubuhmu dengan keikhlasan, selimutkan tubuhmu dengan kesabaran, semoga tidurmu
dalam keimanan.
Kebekuan air mata itu dari kekerasan hati, kekerasan hati itu dari banyaknya dosa dari disebabkan angan-angan mencintai dunia dan cinta
dunia itu sumber segala dosa.

dan sebagainya. Hukum Islam jelas dalam hal
melarang umatnya meniru atau menyerupai
budaya dan cara hidup orang bukan Islam. Ini
berdasarkan hadith Rasulullah S.A.W. :
Bermaksud : “Sesiapa yang mengamalkan perkara
yang bukan dari pada amalan kami maka ia akan
ditolak.”
( Riwayat al-Bukhari dan Muslim)
Kesimpulan
Sebagai kesimpulannya, budaya dan amalan
meraikan Valentine’s Day adalah dilarang sama
sekali oleh agama Islam. Ini adalah kerana
perayaan tersebut mengandungi unsur-unsur
ritual dan kepercayaan agama Kristian serta
amalannya yang bercampur baur dengan maksiat.
Di dalam Islam, usaha untuk memupuk kasih
sayang tidak semestinya dilakukan hanya pada
hari tersebut sahaja kerana cinta merupakan
satu proses yang berpanjangan dan berterusan
sehingga seseorang menghembuskan nafasnya

Characteristics to be a good teacher

Assalammualaikum...

I would like to share one of my assignment. I think this is really useful for those who will be a teachers and all the teachers out there. Below are 12 characteristics we should have if we want to be a good teacher. I believe there are so many methods or a guide to be a good teachers. But here, I only list down 12 characteristics.
Insya Allah, this will help all of us be a good teachers. Amin...

Fairness. Every university student we surveyed listed fairness as one of the
characteristics of their favorite teachers. As humans, we possess an ingrained sense of
fair play. Whenever we are dealt with by someone in a manner that violates what we
think constitutes fairness in the situation, we react negatively. Any semblance of
favoritism, or lack of fairness, can leave scars that last a lifetime. While feelings and
competition between classmates can be intense, the memories of unfair teachers are
reported by our college students in great detail, even after many years have passed since
those negative school experiences.
Positive Attitude. Another characteristic that repeatedly appeared on our students’
list of teacher characteristics was the positive attitude and approach that teachers brought
into the classroom. Borich (2000) suggests that effective teachers are those who use
“meaningful verbal praise to get and keep students actively participating in the learning
process” (p.15). Cruickshank, Jenkins & Metcalf (2003) write that effective teachers are
generally positive minded individuals who believe in the success of their students as well
as their own ability to help students achieve. As we all know, there are people in life who
are inclined to see the glass half empty and there are others who usually see it half full. It
is important to “catch students doing things right” rather than “catching them doing
something wrong.”. Effective teachers develop ways to remind themselves to do this, and
the impact on students can last many years. Our students often recall praise and
recognition that teachers gave them as young students, and they point to the confidence
and direction that often resulted in their lives.
Preparedness. It is easy for students to tell if a teacher is prepared for class. Even
young children know when a teacher is organized and ready for the day’s lessons.
According to our informal surveys, nothing frustrates a student more than to come to
class and be assaulted by a teacher who has no idea what he or she is doing. Competence
and knowledge of the content area being taught is something that our college students
have always mentioned about their favorite teachers and is strongly supported by the
current literature. Our students pointed out that in classrooms where teachers were well
prepared, behavior problems were less prevalent. The well-prepared teacher is more
likely to be able to take time during lessons to notice and attend to behavioral matters,
and is less likely to miss the beginnings of potentially disruptive activity. If, on the other
hand, teachers have not invested sufficient time in planning and preparation, they tend to
be so focused on what they are doing that they miss the early signs of misbehavior. This
ultimately results in frequent disruption, waste of valuable instructional time, and student
frustration.
Personal Touch. Our students have always mentioned the fact that their favorite
teachers connected with them in a personal way. Teachers who convey a personal tough
with their students call their students by name, smile often, ask about students’ feelings
and opinions, and accept students for who they are. Teachers who bring their lives and
stories into the classroom build trust with their students. Teachers who tell stories of
events in their own lives which relate to subject matter currently being taught, captivate
student interest and promote bonding with the students. Additionally, teachers who have
gotten close to their students have done so by finding out as much about their students as
possible. Teachers who show interest in their students have interested students.
Sense of humor. Our students fondly remembered teachers for their sense of
humor. If a teacher has a quick wit and the ability to break the ice in difficult situations
with the use of humor, this is an extremely valuable asset. According to McDermott &
Rothenberg (2000) students enjoy teachers with a sense of humor and found those
teachers made learning fun. As long as it is not at any individual’s expense, good teachers
can occasionally enjoy a laugh with the class and they can also laugh at themselves.
Students recognize the strength reflected in teachers who are not threatened by foolish or
silly mistakes that they make. Since students sometimes find themselves in similarly
embarrassing situations, good teachers can provide a wonderful model for how to deal
with an embarrassing situation effectively.
Creativity. Many of our students remembered unusual things that their teachers
did in their teaching and the creative ways that they decorated the classroom or motivated
the students. For example, one teacher was remembered for an old bathtub painted green
and fill with pillows and books, designated the “Reading Tub”. Another teacher was
remembered for an igloo that she had in the back of her room. Constructed out of plastic
bottles glued together in the shape of an igloo, it provided an enclosure into which
children who earned the privilege could go and work quietly on puzzles and word-finds.
Other teachers had large trunks in their elementary room full of dress-up clothes, offering
a fun activity for rainy days. Some teachers were remembered specifically for their
unique ways of motivating their class. One teacher had challenged the class to reach a
particular academic goal.
Willingness to admit mistakes. Something that we all appreciate in others is their
willingness to admit mistakes, and it is also long remembered by students. Like
everybody else, teachers make mistakes. Unfortunately, some teachers think that their
authority in the classroom can be undermined by these mistakes and they try to let them
go unnoticed or cover over them quickly. Students quite obviously have a different
opinion. They are fully aware of the times when teachers make mistakes, especially when
they somehow suffer from them. Teachers who recognize their mistakes and apologize
for them when they affect the students provide an excellent model to give students, and a
great way to be remembered as a favorite teacher.
Forgiving. Most of us have a bad habit of labeling others, and those labels can
sometimes stick for as long as we know the person. They become “lifers” for us, and our
interactions with these students are consistently colored by what we expect to see. All
those associated with education know that there are frequently personality conflicts
between teachers and students. It is often blamed on bad “chemistry.” Whatever the
cause, it can have a disastrous effect on the child caught in this relationship, and can
result in a year of frustration and academic failure. Our students had plenty of memories
of teachers who “had it in for” one student or another, but their accounts of favorite
teachers reflected a willingness to forgive students for misbehavior and a habit of starting
each day with a clean slate.
Respect. Teachers universally wish for their students to respect them. We have
found from discussions with our students that those who are given the highest amount of
respect are those who give respect to their children. Favorite teachers were remembered
for keeping grades on papers confidential, for speaking to students privately after
misbehavior or when the teacher needed some clarification, in contrast to public rebuke.
Favorite teachers were remembered for showing sensitivity for feelings and for
consistently avoiding situations that would unnecessarily embarrass students. Such
behavior is obviously appreciated by students, and according to those in our classes,
repaid with respect and love for the teacher.
High expectations. Our students often have mentioned the expectations that their
favorite teachers held for them. According to Irvine (2001) “students defined caring
teachers as those who set limits, provided structure, held high expectations and pushed
them to achieve” (p. 6-7). Teachers with positive attitudes also possess high expectations
for success. Gill and Reynolds (1999) report that students of teachers with high
expectations learn more as teachers’ expectations rise. Teachers’ expectation levels affect
the ways in which teachers teach and interact with students. In turn, these behaviors
affect student learning. Generally, students either rise to their teachers’ expectations or do
not perform well when expectations are low or non-existent. The best teachers were
remembered as having the highest standards. They consistently challenged their students
to do their best. Many of our students reported that they had little confidence in
themselves as youngsters. Parents or siblings had told them that they were dumb and the
children believed it to be true. When their teachers expressed the fact that they believed
in their ability, it served to energize them and encourage them to reach new heights.
Some ended up choosing careers in areas that they were originally encouraged in by these
teachers. Expectations are often self-fulfilling, and must therefore be expressed with care
and consideration. Favorite teachers apparently have a talent for doing that.
Compassion. Hopefully, school is a place where children can learn and be
nurtured in an emotionally safe environment. The reality of most classrooms, and in fact
just about any gathering of youngsters, includes a significant amount of cruelty and hurt
feelings. All insensitive, uncaring, or deliberately malicious behavior cannot be
eliminated from such situations, but a caring teacher can have a tremendous impact on its
frequency. Students have related numerous stories over the years about how the
sensitivity and compassion of a favorite teacher affected them in profound and lasting
ways. Cruickshank, Jenkins, & Metcalf (2003) report that effective teachers are
supportive of students in multiple ways and help to meet their needs for belonging and
success. These teachers were remembered for noticing when children were left out of
games on the playground and for taking action to prevent such things from happening.
Such simple actions eliminated the embarrassment that many children have to face
everyday. And from our students’ recollections, it was clear that such wise behavior was
remembered vividly years later.
Sense of belonging. One thing repeatedly mentioned by our students was the fact
that they felt like they belonged in the classrooms taught by favorite teachers. They
recalled that these teachers developed a sense of family in their classrooms. A variety of
strategies, long used by teachers in the classroom, were remembered. Classroom pets,
random act of kindness awards, class picture albums, and cooperative class goals were
employed to build a sense of unity and companionship. In addition, emphasis was placed
on maintaining an emotionally safe classroom. Good teachers also took strong measures
to prevent mean and hurtful behavior like teasing and bullying. Effective teachers know
well that when children feel emotionally, as well as, physically safe, they learn far better.

3 Dialog

Manusia , Malaikat , Syaitan .............


Manusia - Eh, dah subuh dah?
Malaikat - bangunlah wahai anak Adam, tunaikan solat subuh mu ...
Syaitan - Alahhhhhh, kejaplah, ngantuk ini...awal lagi nie?.zzzzzzzz

Manusia - Nak makan, laparlah ??
Malaikat - Wahai Anak Adam, mulakanlah dengan membaca Bismillah...
Syaitan - Ahh, tak payahla... baca baca dah lapar ini !! mmm.. sedapnyaaaa? .makan aje le..

Manusia - Hari ni nak pakai apa ye?
Malaikat - Wahai anak Adam, pakailah pakaian yang menutup aurat..
Syaitan - Ehh, panaslah, takde style langsung, nampak kampung!!!pakai yang terbuka tu..

Manusia - Alamak, dah lewat!
Malaikat - Bersegeralah wahai manusia , nanti terlewat ke pejabat..
Syaitan - Ahhh?awal lagi?mmm.. aaahh? suruh si X, punchkanlah?

Manusia - Azan sudah kedengaran.. .
Malaikat - Wahai anak Adam, bersegeralah menunaikan kewajipan
Syaitan - Baru pukul berapa.. rilex lah.. awal lagi nieii?jap lagi leeee

Manusia - Eh, eh..... tak boleh tengok ini, berdosa...
Malaikat - Wahai anak Adam, alihkanlah pandanganmu, sesungguhnya Allah Maha Melihat dan mengetahui !
Syaitan - Perggghh..... best tu... . rugi ooo kalau tak tengok nie..memang rugi tauuu..

Manusia - Saudaraku sedang melakukan dosa
Malaikat - Wahai anak Adam, cegahla ia..
Syaitan - Apa kau sibuk? Jangan jaga tepi kain orang, lantaklahh? diaaa..

Manusia - Elok kalau aku sampaikan nasihat ini kepada orang lain
Malaikat - Wahai anak Adam, nasihat-menasihatil ah sesama kamu..
Syaitan - Sendiri pikirlah, semua dah besar, buat apa susah²... pandai2lah?

Manusia - aku telah berdosa..
Malaikat - Wahai anak Adam, bertaubatlah kamu,sesungguhnya Allah Maha Pengampun. .
Syaitan - Tangguhlah dulu, lain kali boleh bertaubat... lagipun muda hanya sekali....rugila. .. (kalau sempat la)
Manusia - Kalau pergi, mesti seronok!
Malaikat - Wahai anak Adam, kakimu ingin melangkah ke jalan yang dimurkai Allah,berpalinglah dari jalan itu ....
Syaitan - Jangan bimbang, tiada sesiapa yang tahu... Jomlahhh?

Manusia - Uuhhh? letihnya arini.. tak solat lagi nieee?.
Malaikat - Wahai anak Adam, taatilah Allah dan RasulNYA, kebahagiaan di dunia dan akhirat untukmu. Solat itu wajib bagimu....
Syaitan - Hey anak Adam, ikutilah aku,kebahagiaan di dunia (sahaja) dan kebahagiaan diakhirat (jangan mimpi lah!) untukmu...

Kiamat itu pasti hadir


Hari Qiamat
- beriman dgn hari kiamat - rukun iman kedua
- dalam al-Qur an - selalu dikaitkan beriman kepada Allah dan hari
akhirat
- mukmin akan sentiasa mengingatinya - beramal kebaikan dan
meninggalkan kejahatan/dosa
- kesannya:
jika nak buat perkara haram - teringat siksaan di akhirat - tak
jadi nak buat dan meninggalkannya
jika sukar nak buat yang wajib - ingat pahala di akhirat -
sungguh akan melaksanakannya
menyedikitkan tidur
menginfaqkan hartanya
mengutamakan orang lain
berfikir tentang kedahsyatan seksaan Allah - gerun mendengar
nama Allah
mengingati rahmat Allah - hati menjadi lembut dan tenang
BIlakah berlakunya Qiamat
- hanya Allah swt yang mengetahui
Firman Allah swt dlm surah Al-A raf: 187
- berlaku secara tiba-tiba, seperti sekelip mata atau lebih cepat lagi
Firman Allah swt dlm surah Al-Nahl: 77
- beberapa tanda sebelum berlakunya qiamat
i. Keluar sejenis binatang dari perut bumi - bercakap dengan
manusia, tapi tak tahu macam mana ciri-cirinya.
i. Benteng yakjuj dan Makjuj akan pecah dan mereka akan
keluar darinya
Firman Allah swt dlm surah Al-Anbiya : 97)
- keganjilan yang lain:
ilmu akan ditarik balik
kejahilan akan berleluasa
arak diminum di mana-mana
bilangan lelaki menjadi sedikit
bilangan perempuan banyak
sifat amanah sukar didapati
neraca pertimbangan masyarakat menjadi terbalik
lahirnya dajjal
turunnya Nabi Isa a.s untuk memenangkan kembali syariat
Nabi Muhammad saw
Permulaan Kiamat
- bermula dengan satu gegaran kuat
- ketika itu manusia masih wujud
- manusia akan diliputi ketakutan dan kegemparan
- ibu yang menyusukan anaknya tidak lagi menghiraukan anaknya
(Surah Abasa: 33-37)
- hebatnya gegaran sampai ibu mengandung keguguran
kandungannya: (Surah Al-Hajj: 1-2)
- manusia hilang akal, berlari ke sana ke mari
- manusia bertanya-tanya kenapa/apa berlaku
(Surah Al-Zalzalah: 1 - 3)
Kejadian-kejadian Cakerawala
- apa yang berlaku ketika itu dan selepasnya tidak mungkin dapat
digambarkan oleh pancaindera
- saksikan alam - dibina dengan teliti hanya untuk tempoh terhad
- semuanya akan berakhir:
gunung ganang dilanda gempa bumi yang dahsyat
(Surah Al-Anbiya : 103 - 104)
(Surah Al-Qari ah: 1-5)
batu batanya pecah berkecai
bukit menjadi debu (Surah An-Naba : 17-20)
- kesemuanya diceritakan di dalam al-Qur an
Tiupan Sangkakala
- dalam al-Qur an: kita meyakini bahawa sangkakala akan ditiupkan
- selepas tiupan pertama semua mahkluk akan mati kecuali yang
dikehendaki oleh Allah (Surah Az Zumar: 68)
- kemudian berlalu satu tempoh masa
- tiupan sangkakala kedua untuk membangkitkan manusia dan
dihidupkan kembali semua makhluk (Surah At takwiir: 1 - 13)
Kebangkitan dan Perhimpunan
- setiap yang mati akan dibangkit berdasarkan keadaan kejiwaan
ketika dia meninggal dunia.
- mereka menyangka bahawa jarak di antara kematian dan
dibangkitkan semula hanya beberapa jam sahaja.
- pohonlah agar kita dimatikan dalam keadaan baik
- contoh bagaimana tidak merasakan tidur yang sangat lama:
seorang lelaki melalui sebuah kampung yang musnah. Di
matikan oleh Allah swt selama 100 tahun (Surah Al-Baqarah:
259)
kisah ashabul kahfi
- keadaan manusia ketika dibangkitkan menyangka mereka tidur
hanya sesaat sahaja (al-Rum: 55 - 56)
- manusia menyangka mereka masih berada di dunia (Surah al-
Mukminunn: 101)
- selepas dibangkitkan, manusia hanya mengambil berat urusan
mereka sendiri
- kesemua manusia akan dibangkitkan dan dikumpulkan di padang
mahsyar bersama-sama jin, syaitan dan binatang2
(Surah Al Qamar: 8)
Perhatikan kata-kata ulama ini:
Hebatnya suasana di saat kembalinya setiap roh ke jasadnya
masing-masing. Setiap ruang antara bumi dan langit penuh sesak
dengan roh-roh yang dikembalikan ke tubuh masing-masingnya.
Roh-roh orang yang beriman merupakan sinar-sinar putih bersih,
sedang roh-roh yang kafir merupakan sinar-sinar hitam yang gelap
gulita.
Terkumpullah di hari itu seluruh manusia yang pernah dihidupkan
Allah di permukaan bumi ini, dari manusia pertama sampa’i manusia
terakhir, sehingga tidak ada setapak bumi pun Yang kosong. Penuh
sesak berhimpit bersusun paku. Semua berdiri tak bergerak,
menunggu nasib masing-masing. Kemudian hawa panas dan terik,
kerana matahari didekatkan kepada mereka dengan jarak beberapa
hasta saja. Peluh mengalir dari badan seperti keluarnya air dari
lubang, sehingga masing-masing orang berenang dalam peluh
masing-masing. Seluruh permukaan bumi seakan-akan menjadi api.
Sehingga banyak antara manusia kerana tak tahan, lalu mohon
segera dimasukkan ke dalam Neraka saja.
Lamanya keadaan demikian itu bukan sehari dua hari, tetapi 25 ribu
tahun. Semua manusia dalam keadaan letih dan lesu, telanjangbulat,
dan lelaki dalam keadaan tidak berkhitan. Yang ditunggu ialah
perhisaban atau pengadilan Tuhan.
Sabda ar-Rasul saw:
Di hari itu berdiri manusia untuk Tuhan seluruh alam selama
setengah hari dan sehari sama lamanya 50,000 tahun tetapi
diringankan bagi orang yang beriman seperti lamanya matahari mulai
tenggelam sampai tenggelam sama sekali. (Riwayat Abu Yala)
Sabda ar-Rasul saw:
Manusia berpeluh di hari kiamat, sehingga peluh itu masuk ke bumi
70 hasta dalamnya, lalu menggenangi mereka sampai ke telinga
(Riwayat Bukhari/Muslim)
- kemudian Allah memerintahkan neraka menunjukkan dirinya kepada
manusia. (Surah Yaasin: 63)
- yang berdosa akan diasingkan (Surah An Naba :40)
- orang kafir akan dihumbankan ke neraka bersama sekutu mereka
(Surah al-Kahfi: 52)
- syaitan berlepas diri dari tanggungjawab dan menyalahkan manusia
yang menjadi pengikutnya.
(Surah Ibrahim: 22)
Sabda Rasulullah saw
Tujuh (golongan manusia) Allah naungi dalam naunganNya di hari
tidak ada naungan selain naunganNya, iaitu Imam yang adil, pemuda
yang bersungguh beribadat kepada Allah, lelaki yang hatinya
tergantung di masjid (bila ia keluar dari masjid sampai dia kembali ke
masjid), dua orang lelaki yang berkasih-kasihan di dalam Allah, maka
keduanya berternu atau berpisahan atas dasar demikan (karena
Allah), lelaki yang ingat akan Allah sendirian sampai timbul air (mata)
dari kedua matanya, lelaki yang dipanggil oleh seorang wanita kaya
dan cantik lantas ia berkata: Aku takut akan Allah Tuhan alam
semesta, lelaki yang memberikan sedekah dengan secara sembunyi
sehingga (seakan-akan) tangan kirinya tidak mengetahui apa yang
disedekahkan oleh tangan kanannya." (Hadis sahih riwayat
Bukhari/Muslim/Tirmizi/Nasa i/Ahmad dari Abu Hurairah

Cara Menunaikan Solat Taubat


Allah Ta’ala berfirman,

“Dan (juga) orang – orang yang apabila mengerjakan perbuatan keji atau menganiaya diri mereka sendiri mereka ingat akan Allah, lalu memohon ampun terhadap dosa – dosa mereka dan siapa lagi yang dapat mengampuni dosa selain dari pada Allah. Dan mereka tidak meneruskan perbuatan kejinya itu, sedang mereka mengetahui” (QS. Ali Imran : 135)

Sudah sepatutnya bagi seorang muslim untuk sentiasa berusaha bertakwa kepada Allah Ta’ala, juga selalu merasa dalam pengawasan-Nya, serta tidak terjerumus ke dalam maksiat. Jika pun seorang muslim berbuat dosa, maka sudah menjadi kewajipan baginya untuk segera bertaubat dan kembali ke jalan Allah Ta’ala. Dan Rasulullah ShallallaHu alaiHi wa sallam telah mensyari’atkan shalat ini ketika saat bertaubat.



Dari Ali radhiyallaHu ‘anHu, bahawa Rasulullah ShallallaHu alaiHi wa sallam bersabda,



“Tidaklah seseorang melakukan perbuatan dosa lalu dia bangun dan bersuci, kemudian mengerjakan shalat, dan setelah itu memohon keampunan kepada Allah melainkan Allah akan memberikan keampunan kepadanya” (HR. At Tirmidzi no. 406, lafazh ini miliknya, Abu Dawud no. 1521, Ibnu Majah no. 1395 dan lainnya, hadits ini dishahihkan oleh Syaikh Albani dalam Shahih Sunan At Tirmidzi I/128)

Berikut beberapa doa mohon ampunan kepada Allah Ta’ala yang dapat dibaca setelah shalat :

“Rabbanaa dzalamnaa anfusanaa wa illam taghfirlanaa war hamnaa lakuunanna minal khaasiriin” yang ertinya “Ya Rabb kami, kami telah menganiaya diri kami sendiri dan jika Engkau tidak mengampuni kami dan memberi rahmat kepada kami, niscaya pastilah kami termasuk orang – orang yang merugi” (QS Al A’raaf : 23)



“AllaHumma innii zhalamtu nafsii zhulman katsiiran wa laa yaghfirudz dzunuuba illa anta, faghfirlii maghfiratan min ‘indika warhamnii innaka antal ghafuurur rahiim” yang artinya “Ya Allah, sesungguhnya aku banyak menganiaya diriku dan tidak ada yang mengampuni dosa kecuali Engkau. Oleh karena itu ampunilah dosa – dosaku dengan ampunan dari sisi-Mu dan berikan rahmat kepadaku. Sesungguhnya Engkau Maha Pengampun dan Maha Penyayang” (HR. Al Bukhari no. 834 dan Muslim no. 2705)

Maraji’ :

Meneladani Shalat – shalat Sunnah Rasulullah, Syaikh Muhammad bin Umar bin Salim Bazmul, Pustaka Imam Syafi’i, Bogor, Cetakan Kedua, Rabiul Awal 1425 H/ April 2004.

Friday, August 7, 2009

Bagaimana hukum wanita memakai purdah?


Kami tidak mengetahui ada seorangpun daripada shahabat yang mewajibkan hal itu. Tetapi lebih utama dan lebih mulia bagi wanita untuk menutup wajah. Adapun mewajibkan sesuatu wajib berdasarkan hukum yang jelas di dalam syari’at. Tidak boleh mewajibkan sesuatu yang tidak diwajibkan Allah.

Oleh kerana itu saya telah membuat satu bab khusus di dalam kitab ‘Hijabul Mar’aatul Muslimah’, untuk membantah orang yang menganggap bahawa menutup wajah wanita adalah bid’ah. Saya telah jelaskan bahawa hal ini (menutup wajah) adalah lebih utama bagi wanita.

Hadits Ibnu Abbas menjelaskan bahawa wajah dan kedua telapak tangan bukan termasuk aurat, sebagaimana diriwayatkan oleh Ibnu Abi Syaibah di dalam ‘Al-Mushannaf’.

Pendapat kami adalah bahawa hal ini bukanlah hal yang baru. Para ulama dari kalangan ‘As Salafus Shalih’ dan para ahli tafsir seperti Ibnu Jarir Ath-Thabari dan lain-lain mengatakan bahwa wajah bukan termasuk aurat tetapi menutupnya lebih utama.

Sebahagian daripada mereka berdalil tentang wajibnya menutup wajah bagi wanita dengan kaedah.

“Ertinya : Mencegah kerosakan didahulukan daripada mengambil kemanfaatan”

Tanggapan saya.
Memang kaeidah ini bukan bid’ah tetapi sesuatu yang berdasarkan syari’at. Sedangkan orang yang pertama menerima syari’at adalah Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa sallam. Kemudian orang-orang yang menerima syari’at ini daripada beliau adalah para shahabat. Para Shahabat tentu sudah memahami kaedah ini, walaupun mereka belum menyusunnya dengan tingkatan ilmu ushul feqh seperti di atas.

Telah kami sebutkan dalam kitab ‘Hijaab Al-Mar’aatul Muslimah’ kisah seorang wanita ‘Khats’amiyyah’ yang dipandang oleh Fadhl bin ‘Abbas ketika Fadhl sedang dibonceng oleh Nabi Shallallahu ‘laihi wa sallam, dan wanita itupun melihat
Fadhl. Diaa adalah seorang yang tampan dan wanita itupun seorang yang cantik. Kecantikan wanita ini tidak mungkin boleh diketahui jika wanita itu menutup wajahnya dan Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa sallam ketika itu memalingkan
wajah Fadhl ke arah lain. Yang demikian ini menunjukkan bahawa wanita tadi membuka wajahnya.

Sebahagian mereka mengatakan bahawa wanita tadi di dalam keadaan berihram, sehingga boleh baginya membuka wajah sedangkan tidak ada tanda-tanda sedikitpun bahawa wanita tadi sedang berihram. Dan saya telah mentarjih (menguatkan) dalam kitab tersebut bahawa wanita itu berada dalam keadaan setelah melempar jamrah, iaitu setelah ‘tahallul’ awal.

Dan seandainya benar wanita tadi memang benar sedang berihram, mengapa Rasulullah tidak menerapkan kaedah di atas, iaitu kaedah mencegah kerosakan .?!

Kemudian kami katakan bahawa pandangan seorang lelaki terhadap wajah wanita, tidak ada bezanya dengan pandangan seorang wanita terhadap wajah lelaki dari segi syari’at dan dari segi tabi’at manusia.

Oleh sebab itu Allah Subhanahu wa Ta’ala berfirman.

“Ertinya : Katakanlah kepada orang lelaki yang beriman. ‘Hendaklah mereka menahan pandangannya” [An-Nuur : 30]

Maksudnya daripada (memandang) wanita.

Dan Allah Subhanahu wa Ta’ala berfirman.

“Ertinya : Dan katakanlah kepada wanita yang beriman. ‘Hendaklah mereka menahan pandangannya” [An-Nuur : 31]

Maksudnya iaitu jangan memandang seorang lelaki.

Kedua ayat diatas mengandungi hukum yang sama. Ayat pertama memerintahkan menundukkan pandangan dari wajah wanita dan ayat kedua memerintahkan menundukkan pandangan dari wajah lelaki.

Sebagaimana kita tahu pada ayat kedua tidak memerintahkan seorang lelaki untuk menutup (wajahnya). Demikian pula ayat pertama tidak memerintahkan seorang wanita untuk menutup wajah.

Kedua ayat di atas secara jelas menyatakan bahawa di zaman Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa sallam ada sesuatu yang biasa terbuka dan boleh dilihat iaitu wajah. Maka Allah, Si Pembuat syari’at dan Yang Maha Bijaksana memerintahkan kepada kedua jenis menusia (lelaki dan perempuan)untuk menundukkan pandangan masing-masing.

Adapun hadits.

“Ertinya : Wanita adalah aurat”

Tidak berlaku secara mutlak. Karena tidak mungkin seseorang boleh menampakkan
auratnya di dalam shalat.[1]

Yang berpendapat bahawa wajah wanita itu aurat adalah minoriti ulama. Sedangkan yang berpendapat bahawa wajah bukan aurat adalah maajoriti ulama (Jumhur).

Hadits diatas, yang berbunyi.

“Ertinya : Wanita adalah aurat, jika dia keluar maka syaithan memperindahkannya”

Tidak boleh diartikan secara mutlak. Ini kerana ada kaedah yang berbunyi :

“Dalil umum yang mengandungi banyak cabang hukum, dimana cabang-cabang hukum itu tidak boleh diamalkan berdasarkan dalil umum tersebut, maka kita tidak boleh berhujah dengan dalil umum tersebut untuk menentukan cabang-cabang hukum tadi”.

Misalnya : Orang-orang yang menganggap bahawa ‘bid’ah-bid’ah’ itu baik adalah berdasarkan dalil yang sifatnya umum. Contoh : Di negeri-negeri Islam seperti Mesir, Syria, Jordan dan lain-lain…. ramai orang yang membaca shalawat
ketika memulai adzan. Mereka melakukan ini berdasarkan dalil yang sangat umum iaitu firman Allah.

“Ertinya : Wahai orang-orang yang beriman bershalawatlah kamu untuk Nabi dan ucapkanlah salam penghormatan kepadanya” [Al-Ahzaab : 56]

Dan dalil-dalil lain yang menjelaskan keutamaan shalawat kepada Nabi Shallallahu ‘alaihi wa sallam yang merupakan dalil-dalil umum (yang tidak boleh dijadikan hujjah dalam adzan yang memakai shalawat, karena ia memerlukan dalil khusus, wallahu a’lam, -pent-).

Mewajibkan wanita menutup wajah. Berdasarkan hadits : “Wanita adalah aurat”, adalah sama dengan keadaan di atas. Ini kerana wanita (Shahabiyah) ketika melaksanakan shalat mereka umumnya membuka wajah. Demikian pula ketika mereka pulang dari masjid, sebahagian mereka menutupi wajah, dan sebahagian yang lain masih membuka wajah.

Oleh yang demikian hadits diatas (wanita adalah aurat), tidak termasuk wajah dan telapak tangan. Prinsip ini tidak pernah bertentangan dengan praktik orang-orang salaf (para shahabat).

[Disalin dari kitab Majmu'ah Fatawa Al-Madina Al-Munawarah, edisi Indonesia
Fatwa-Fatwa AlBani, hal 150-154 Pustaka At-Tauhid]

One of my motivated songs..Wajib dengar



Lembut mu tak bererti kau mudah dijual beli
Kau mampu menyaingi lelaki dalam berbakti
Lembut bukan hiasan bukan jua kebanggaan
Tapi kau sayap kiri pada suami yang sejati

Disebalik bersih wajah mu disebalik tabir diri mu
Ada rahsia agung tersembunyi dalam diri
Itulah sekeping hati yang takut pada ilahi
Berpegang pada janji mengabdikan diri

Malu mu mahkota yang tidak perlukan singgahsana
Tapi ia berkuasa menjaga diri dan nama
Tiada siapa yang akan boleh merampasnya
Melainkan kau sendiri yang pergi menyerah diri

Ketegasan mu umpama benteng negara dan agama
Dari dirobohkan dan jua dari dibinasakannya
Wahai puteriku sayang kau bunga terpelihara
Mahligai syurga itulah tempatnya

Love this song



Di antara kekasih pilihan di hati
Punyai budi penghias diri
Wajahnya lembut biasan pekerti yang tinggi
Indahnya perhiasan duniawi

Di antara diriku jua dirimu
Hanya mengharap cinta yang satu
Ku binakan mahligai impian mu
Oh sayang ikhlaskanlah hati mu

Malumu bernilai
Katamu berhikmah
Hatimu tulus suci dan murni
Hanya diri yang halal
Engkau serahkan segala
Untuk mencari redha Ilahi

Benarlah! cinta buta melalaikan
Tanpa memikirkan batas syariatnya
Semuanya itu hanya ujian di dunia
Ia adalah mahar untuk kita ke syurga

Kau permaisuri di hatiku
Di dunia ini kau penghibur
Menjunjung kasih amanah Ilahi
Ku cuba akan terus menyayangi
Terima kasih ucapan ku beri
Kau hadiahkan ku cahaya hati
Ku pimpin tanganmu oh kasih
Meniti hari

Semoga kita dapat bersama
Sampai kepadanya
Di syurga sana

Tuhan kekalkanlah
Permaisuri hatiku
Untuk menemani
Dalam menggapai cintamu


Love you secretly

Assalammualaikum W.B.T

I dont know how to start...from which part and which part...Its so difficult but I try my best.
I knew one man in my community its not too long. I just knew him for 10 months. I confessing with myself that I got crush with him during one activity. But I keep ignore it coz for me its not right.
I knew a lil bit his background...I knew a lil bit his status. But for what I'm telling him the true.

What make me got crush with it...he always gave a true color never acting in front me our others community. I already try a best shoot but seems like I knew the answer. This time I will ignore it totally and just keep in touch only for formal kind of things.

I believe Allah S.W.T know what is the best for me. If we love someone tidak semestinya kita akan memiliki insan itu. But its good enough for us to pray hard for our love's one.

Love you secretly.

Thursday, August 6, 2009

Cara Solat Sunat Tasbih


Jikalau dilakukan waktu siang satu salam saja dan jika dilakukan waktu malam dua salam. Bilangan solat tasbih adalah 4 rakaat. Diperintahkan bagi kita untuk mengerjakannya setiap hari sekali, kalau tidak sanggup, satu kali dalam satu jumaat, atau satu kali dalam sebulan, ataupun satu kali dalam setahun, jika tidak sanggup juga, satu kali dalam seumur hidup!

Bacaan tasbih itu ialah :

http://www.perjalanansuci.com/Doa/tasbih.jpg

Lafaz Niat Solat Sunnat Tasbih

http://www.perjalanansuci.com/Doa/niatTasbih.jpg

Sahaja aku sembahyang sunnat tasbih empat rakaat kerana Allah Ta'ala

Caranya ialah :
1. Setelah membaca doa iftitah dibaca tasbih 15 kali.
2. Setelah membaca fatihah dan surah 10 kali.
3. Ketika rukuk dan setelah membaca tasbih rukuk, dibaca 10 kali.
4. Semasa I'tidal dan setelah bacaan I'tidal 10 kali.
5. Sujud pertama dan setelah membaca tasbih sujud, dibaca 10 kali
6. Semasa duduk di antara dua sujud setelah membaca doa yang biasa di dalamnya, dibaca 10 kali
7. Sujud kedua dan setelah membaca tasbih sujud, 10 kali.

Doa Sunat Sembahyang Tasbih


http://www.perjalanansuci.com/Doa/solatTasbbih1.jpg
http://www.perjalanansuci.com/Doa/solatTasbih2.jpg

"Ya Allah, Ya Tuhanku, aku bermohon taufiq daripada Mu seperti mana orang-orang yang telah Engkau beri petunjuk, dan jadikanlah amalan ini sepertimana amalan ahli yakin, dan jadikan aku dari golongan yang menerima nasihat, orang-orang yang bertaubat, dan keazaman ku seperti mana orang-orang yang takut. Dan aku bermohon seperti mana pemohon orang yang suka kepada kebaikan dan beribadah seperti ibadat orang-orang yang warak. Dan jadikan pengetahuanku ini sebagai ahli-ahli yang berilmu sehingga aku termasuk ke dalam golongan orang yang takut kepada Engkau.
Ya Allah, aku memohon kepadaMu, jadikan dalam diriku ini perasaan takut yang dapat menghalang aku daripada melakukan maksiat sehinggalah aku beramal dengan penuh ketaatan kepadaMu sebagaimana amalan yang aku merasa perlu mendapatkan keredhaanMu dan juga sehingga aku betul-betul ikhlas dan bertawakal kepadMu dalam setiap perkara, dan aku memohon supaya menjadi orang yang baik sangka terhadap Engkau Maha Suci Engkau Pencipta Cahaya kebenaran.
Ya Tuhan kami, sempurnakanlah kepada kami cahaya kebenaran, dan ampunilah kami. Sesungguhnya di atas sesuatu itu Engkau Maha Berkuasa."

I love this blog