Photobucket

Wednesday, January 13, 2010

Tuntutlah Ilmu hingga Ke Liang lahad

Assalmmuaalaikum W.B.T

Topik kita untuk awal tahun baru ini ialah mengenai ilmu pengetahuan. Kenapa pula ilmu ni??? Aduh boring ar mcm ni...perkataan yang selalu keluar dari gomelan para remaja.

Mungkin ada segelintir mereka ini tidak faham dan sedar betapa pentingnya ilmu pengetahuan untuk diri sendiri, keluarga, bangsa, negara dan paling penting sekali agama. Tanpa ilmu, hati kita mati. Kita umpama tidak punya apa-apa, ibarat pepatah melayu hidup segan mati tak mahu. kenapa pula cikgu ni cakap mcm ni?? Ya Allah, kalau dah membaca kita hampeh...mengira juga hampeh...kemahiran juga hampeh...cuma bergantung harap kepada ibubapa. Habislah...Terjun lah ia dengan labu-labunya....Ini bukan merapuh ya..ini bukan cobaan..Ini betul-betul.

Seperti didalam surah Al-An'am ayat 122 dibawah;
"Dan adakah orang yang mati (hatinya dengan kufur), kemudian Kami hidupkan dia semula (dengan hidayah petunjuk), dan kamijadikan baginya cahaya (iman) yang menerangi (sehingga daptlah ia membezakan antara yang benar dengan yang salah, dan dapatlah), ia berjalan dengan suluhan cahaya itu dalam masyarakat manusia, ( adakah orang yang demikian keadaanya) sama seperti yang tinggal tetap didalam gelap gelita ( kufur), yang tidak dapat keluar sama sekali daripadanya?"

kedamaian, kebahagian dan kesenangan hati itu bermula daripada ilmu pengetahuan. Ini kerana apa yang tidak jelas pasti akan terang lagi bersuluh dengan adanya ilmu.

Peringatan ini adalah untuk anda yang membaca dan juga buat diriku. Jika anda ingin sentiasa bahagia, tuntutlah ilmu, galilah pengetahuan, dan capailah pelbagai manfaat, nescaya semua kesedihan, kepedihan, dan kecemasan itu akan lenyap.

No comments:

Post a Comment

I love this blog